نحوه کار ضخامت سنج اولتراسونیک

نحوه کار ضخامت سنج اولتراسونیک

مراحل نحوه کارضخامت سنج اولتراسونیک

یکی از روش های آزمون های تست غیر مخرب، ضخامت سنج اولتراسونیک می باشد. استفاده از این روش جهت تست خصوصیات کالیبراسیون مواد مانند ضخامت آنها در حال حاضر بصورت مداوم بسیار معمول و پرکاربرد می باشد. کاربردهای متنوع این تکنولوژی، اندازه گیری ضخامت رنگ، پوشش و خوردگی را در بخش های مختلف صنعت ، ممکن ساخته است. نحوه کار ضخامت سنج اولتراسونیک در صنعت پررنگ می باشد.سرعت امواج صوتی در هرماده به جنس ماده و ویژگی های فیزیکی ماده مربوط می باشد .

مثلا سرعت صوت در آب ۱۴۸۰m/s می باشد. امواج صوت نیز مانند نور در برخورد با ماده ، منعکس ، منتشر یا جذب می شوند. اساس کار این دستگاه بدین صورت است که امواج اولتراسونیک از پراب دستگاه ساطع میشوند.

امواج صوتی منعکس شده از دیوار انتهای نمونه توسط گیرنده پراب دریافت می شود،

دستگاه با محاسبه این زمان رفت و برگشت امواج صوتی وبا داشتن سرعت

صوت در هر ماده، ضخامت نمونه مورد نظر را محاسبه می نماید.

از مزیت های این روش می توان به اندازه گیری سریع ،

قابل اعتماد و دقت بالای ان در حد میکرون اشاره کرد.

مزیت اصلی این روش، اندازه گیری ضخامت بدون نیاز به دسترسی به انتهای طرف دیگر نمونه می باشد.

در حال حاضر این ضخامت سنج ها قابلیت اندازه گیری ضخامت فلزات،

پلی اتیلن، پی وی سی ، شیشه، کامپوزیت ، سرامیک، خوردگی یا زنگ ضدگی و …را دارا می باشند.

قیمت دستگاه ضخامت سنج الراسونیک بسته به نوسانات نرخ ارز مختلف و متغییر می باشد.

لوله ها و مخازن ذخیره سازی در نحوه کار ضخامت سنج

در سراسر جان در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، شبکه های گسترده لوله وجود دارد. لوله های گاز اسیب دیده نه تنها به محیط صدمه میزنند بلکه باعث صدمات فردی نیز می گردند. در نتیجه این آسیب ها موجب ضررهای پر هزینه و طولانی مدت در صنعت می گردند. مخازن دخیره سازی مستعد خوردگی هستند و نیازمند بازرسی ضخامت در دوره های معین هستند. مخازن دخیره سازی می توانند شامل هر چیزی از آب تا مواد شیمیایی پتروشیمی باشند و در هر مورد در صورت بروز خوردگی ، سبب آسیب های غیر قابل جبرانی گردند.

ستون های روشنایی

 ستون های روشنایی نیز به خاطر لرزش، آب های زیرزمینی، نقاط اتصال و… در معرض خوردگی هستند. بازرسی منظم از ستون های روشنایی با استفاده از ضخامت سنج جهت اطمنیان از قرارداشتن آنها در شرایط خوب و امنیت انها جهت جلوگیری از سقوط و آسیب های احتمالی ، مواکدا توصیه می گردد. اندازه گیری توسط ضخامت سنج در چهار نقطه در ارتفاع های مختلف ستون روشنایی صورت می گیرد.

تانکرهای جاده ای

تانکرهای جاده ای از پشت و رو خورده می شنوند و بازرسی منظم جهت جلوگیری از اسیب های اتفاقی الزامی می باشد. معمولا ضخامت بالا، پایین و دیواره ها برای شناسایی مناطق نازک شده اندازه گیری می شود.

پل ها

همه پل های ساختاری براساس چهار چوب استیل دارند. برخی از آنها در داخل بتن جا سازی شده اند و برخی دیگر در معرض فلز کاری اند. بررسی های تعمیر ونگهداری برای ارزیابی، اطمینان و استحکام ساختاری پل، امری ضرروی است. بازرسی دوره ای از یک دوره دو تا شش سال بسته به نوع پل، فرق می کند.

صنعت عمومی

اکثر کارخانجات، دخایر شیمیایی ذخیره شده در مخازن جهت انجام فرایندهای مربوطه را دارند، اینها معمولا از طریق خطوط لوله در اطراف سایت منتقل می شوند. هم مخازن و هم لوله ها مستعد خوردگی هستند و باید ضخامت آنها تحت بررسی قرار گیرد. از دیگر کاربردهای ضخامت سنج اولتراسونیک می توان به اندازه گیری لوله، پوشاندن ماشین آلات، کنترل کیفیت، بازرس سازه های فلزی و … اشاره نمود.یکی دیگر از کاربردهای ضخامت سنج اولتراسونیک در تست غیر مخرب، بدست آوردن اطلاعاتی  مانند ضخامت محل ناپیوستگی موجود ( ترک، درز و شکاف) خوردگی و ویژگی های اگوستیکی نمونه مورد نظر می باشد.